Geplaatst op 1 reactie

Beter vindbaar worden

beter vindbaar worden afbeelding

Je steekt uren in het ontwerpen van jouw nieuwe website. Op een bepaald moment is de website dan ook echt af en wordt het tijd om bezoekers te trekken naar je website. Maar dan blijkt dat je website nauwelijks nauwelijks vindbaar is. Wat blijkt? Jouw website is nergens in Google of andere zoekmachines te bekennen. In dit artikel nemen we jullie mee door een handig stappenplan om te zorgen dat jouw website beter vindbaar zal worden in diverse zoekmachines. Hiervoor zul je jouw website moeten SEO optimaliseren. We zorgen met dit artikel ervoor dat jouw website beter vindbaar zal worden in de vele zoekmachines.

Soorten zoekmachines

Om beter te begrijpen hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken, is het handig om eerst te begrijpen hoe een zoekmachine precies werkt. We kennen drie type zoekmachines. Zo is, wie kent hem niet ‘Google’ een ‘Crawler based’ zoekmachine. Naast het crawler based type zijn er ook nog de ‘Subject Directory’ en de ‘Meta’ type zoekmachines.

Crawler based zoekmachine

Bij een crawler based zoekmachine worden de index pagina’s op het internet opgeslagen in een grote database. Het crawlen gebeurt geheel geautomatiseerd door een bot. Nadat je een zoekopdracht uitvoert komen de websites gerangschikt op relevantie te voor schijn. Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo zijn crawler based zoekmachines.

Subject Directory zoekmachine.

Een subject directory based zoekmachine werkt met bepaalde relevantie blokken aan URL’s die per subject worden getoond. Een bekende subject directory zoekmachine is startpagina.nl, wat vroeger vaak ingesteld werd als, de naam zegt het al 'startpagina'.

Hoe werkt een zoekmachine

Nu we weten welke types zoekmachines er zijn, gaan we kijken hoe een zoekmachine werkt. In dit geval nemen we Google even als voorbeeld. Wij denken dat iedereen hier wel bekend mee is. Google biedt naast zijn zoekmachine ook diensten aan als Gmail, gratis tekstverwerkers en cloudopslag via de Google Drive. Wereldwijd worden de meeste zoekopdrachten gedaan met deze zoekmachine. In Nederland komt dit neer op 90% van alle zoekopdrachten. Om te beginnen werken bijna alle (crawler based) zoekmachines met een ‘Ranking Algoritme’. Een algoritme is een vast patroon aan bepaalde stappen. Google werkt met zo’n 250 algoritmes, waarvan er zo’n 150 bekend zijn. Al deze algoritmes hangen met de volgende zaken samen; PageRank, backlinks, website snelheid, relevantie, unieke content, SSL-beveiliging, sitemap, keywords, metabeschrijving etc.

Jouw website aanmelden in de Google Search Console

Om Google een stukje te helpen met indexeren van jouw website is het aan te raden jouw domeinnaam aan te melden bij Google Search Console. Hiervoor is een kleine aanpassing in het DNS nodig. Dit is bedoeld om de domeinnaam te verifiëren en om aan te tonen dat de domeinnaam tot jouw eigendom toebehoord. Houd er rekening mee dat zo’n DNS-wijziging tot maximaal 24 uur kan duren. Ook is het mogelijk om de domeinnaam te verifiëren via een bestand dat je kan plaatsen op je website. Als je domeinnaam eenmaal geverifieerd is, kun je inloggen op je Google Search Console en hier bekijken op welke zoekwoorden jouw website het beste scoort. Ook zie je in dit portaal op welke positie je website momenteel staat en is het mogelijk om een sitemap te uploaden. Dit is erg belangrijk en zorgt ervoor dat Google jouw pagina’s goed kan indexeren. Heb je een WordPress website? Dan is het mogelijk om via de plug-in Yoast SEO jouw sitemap aan te maken en te uploaden in de Google Search Console.

Sitemap gebruiken

Om jouw website pagina’s beter te laten indexeren is het handig om gebruik te maken van een sitemap. Een sitemap is niets meer dan een inhoudstabel. Een sitemap is zowel handig voor de website bezoeker als dan wel zoekmachines. De meeste sitemaps exporteren we als het .XML-bestandstype. Dit is ook het bestandstype dat ondersteund wordt door de Google Search Console. Zoals eerder genoemd in dit artikel is het ook mogelijk om een sitemap aan te maken in WordPress met een tool (plug-in), genaamd Yoast SEO. Deze plug-in kun je eerst downloaden en activeren en vervolgens voer je de volgende handelingen uit:

  1. Log in op je WordPress back-end.
  2. Klik op “SEO” in de zijbalk en klik op “Algemeen”.
  3. Vervolgens klik je op “Functies” en hier ga je opzoek naar “XML-sitemaps” . Tot slot klik je op het rondje met vraagteken.
  4. Nu zie je het volgende staan als het goed is: "Bekijk de XML-sitemap” en klikt hier op.
  5. De sitemap verschijnt nu in een nieuw tabblad. Je kunt de link die boven in de adresbalk staat kopiëren en doorvoeren in de Google Search Console, bij de optie “Sitemap”.

Jouw bedrijf aanmelden bij Google bedrijf en wordt beter vindbaar

Persoonlijk raadt ik je ook aan om jouw bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Hierbij heb je de mogelijkheid om dan voor jouw bedrijf recensies te kunnen ontvangen, wat potentiële klanten de indruk kan geven dat er goede producten / diensten geleverd worden. Tevens kun je ook kosteloos een website vermelding opgeven bij Google wat natuurlijk weer een gratis backlink is. Dit is uiteraard bevorderlijk voor de SEO. Ook is het aan te raden gebruik te maken van meerdere review websites. Een bekend review website is bijvoorbeeld Trustpilot. Ook hier kun je weer een backlink opgeven.

Backlinks

Om hoger te scoren in diverse zoekmachines is het aan te raden gebruik te maken van backlinks. Backlinks zijn koppelingen die op andere websites staan, die weer naar jouw website linken. Met meer backlinks zullen zoekmachines concluderen dat jouw website erg relevant kan zijn. Ook is er een verschil tussen de backlinks. Elke backlink is en werkt niet hetzelfde. Er bestaat ook nog zoiets als domein autoriteit. Hiermee wordt bedoeld dat er gradaties per domeinnaam kunnen zijn. Zo zal een domeinnaam afkomstig van een universiteit of overheidsinstantie van hoger autoriteit zijn dan bijvoorbeeld een domeinnaam die gisteren net aangevraagd is, of afkomstig is van een plaatselijke voetbalclub. Dit heeft ook invloed op de backlinks. Backlinks van hoger geautoriseerde domeinnamen die naar jouw website leiden, zullen een hoger relevantie gehalte hebben, en zal 1 backlink waardevoller zijn dan 100 andere backlinks op een lager geautoriseerde domeinnamen.

Jouw website aanmelden bij diverse verzamelsites.

Ook kan het interessant zijn om jouw website aan te melden bij diverse andere websites zoals De Telefoongids, Drimble, Socialmedia kanalen etc. om al gratis een backlink te leggen naar jouw website. Bekijk dit artikel voor meer informatie over het aanmelden van jouw website op diverse verzamelsites.

Meta omschrijving en keywords

De meta omschrijving oftewel meta discription is het tekst gedeelte wat je in de zoekmachine ziet onder de titel in het blauw. In de meta omschrijving kun je in het kort omschrijven waar de specifieke pagina over gaat. Handig is om de omschrijving op te bouwen in keywords. Met behulp van de plug-in Yoast SEO voor WordPress kun je per pagina de meta omschrijving invullen. De plug-in houdt ook rekening met de lengte van de meta omschrijving.

Wat zijn keywords?

Keywords zijn woorden die gebruikers invullen bij de zoekmachines. Het is dan ook de bedoeling, mocht je goed willen scoren op een bepaald onderwerp dat je deze keywords goed in je content verwerkt. Verwerk daarom ook je target keywords in de hoofdtag (H1), en eventueel in de tussenkopjes. Maar ook in de alt beschrijving van je afbeeldingen. Tot slot ook tussen de eerste en laatste 100 woorden van je pagina. De keywords die je op deze pagina kunt vinden zijn bijvoorbeeld: zoekmachine, Google & SEO.

LSI keywords

LSI keywords staat voor Latent Semantic Indexing. Om de zoekmachine meer context te geven over jouw website, is het aan te raden LSI keywords te gebruiken. Dit zijn de keywords die je onderaan de pagina ziet verschijnen in Google en die hoog gerelateerd zijn aan het target keyword. Check daarom altijd even je target keyword in de zoekmachine om te checken of er nog interessante LSI keywords verwerkt kunnen worden in je content. Als we op het target keyword ‘website optimaliseren’ zoeken in Google zien we de volgende LSI keywords verschijnen: ‘wat is website optimalisatie’ en ‘website SEO optimaliseren’. Deze twee keywords hebben we ook in dit artikel verwerkt. Let maar eens op!

Jouw website laten optimaliseren

Om nog hoger te scoren in Google is het aan te raden om je website te optimaliseren. De laadsnelheid van jouw website speelt een grote rol met betrekking tot de PageRank. Dan hoor ik je al zeggen, wat is website optimalisatie? Hiermee wordt bedoeld het verbeteren en versnellen van je website en zijn performance. Voor het optimaliseren van je website kun je gebruik maken van diverse tools als GTMetrix. Lees ook ons artikel over GTMetrix. Via GTMetrix Legacy reports krijg je een inzicht van alle verbeterpunten die je kunt toepassen om jouw website nog veel sneller te laten laden.

Krachtige content om beter vindbaar te worden

Hopelijk heb je nu een beetje door hoe een zoekmachine werkt en met welke punten je op zijn minst rekening mee moet houden. Maar er is meer! We gaan het nu hebben over het schrijven van krachtige content. Content is het belangrijkste wat je op een website kunt vinden. Deze content wordt uiteraard ook uitgelezen door de zoekmachines. Schrijf de content daarom zo foutloos als mogelijk. Denk maar aan het feit dat als je opzoek bent naar een bepaald onderwerp, en je hebt het verkeerd gespeld. Dan zul je zien dat Google je invoer wil verbeteren. Dit kun je herkennen aan de volgende tekst in het blauw: “Bedoelde je:” dat je te zien krijgt wanneer je een woord verkeerd hebt gespeld. Het zou jammer zijn als deze personen niet op jouw website uit zullen komen. Ten tweede zijn spelfouten, en grammatica foutjes in de content voor velen storend. Het zorgt ervoor dat je bedrijf / organisatie minder professioneel overkomt. Bovendien zul je door spelfouten in je content een hoger bounce percentage creëren. Wat wil zeggen dat er wellicht enkel jouw homepage bezocht wordt en daarna je website al weggeklikt wordt. Het gaat er immers om bezoekers zo volledig en lang mogelijk op jouw website te laten surfen. Ook wordt er met krachtige content bedoeld dat de content zo opgesteld wordt dat deze vol zoekwoorden (keywords) zitten die natuurlijk netjes verwerkt zijn in de content. Zo wordt de content ook nog eens beter vindbaar en relevant aan zoekwoorden die in de zoekmachine ingevoerd worden.

Titels, kopjes en paragrafen

Het gebruik van titels, kopjes en paragrafen is erg belangrijk bij het goed vindbaar maken van je website. De hoofd titel is een van de belangrijkste onderdelen op je website. Elke pagina heeft zo’n hoofd titel. We noemen zo'n titel de hoofd heading, ofwel de H1 tag. Deze titel is altijd boven in de browserbalk terug te vinden, maar ook op Google waar je desbetreffende pagina geïndexeerd staat. Op elke pagina komt de H1 tag maar een keer voor. Tot slot is het belangrijk dat in deze titel belangrijke trefwoorden (keywords) verwerkt worden.

Tussenkoppen

We weten dat de hoofdtitel enorm belangrijk is. Maar wist je dat je ook tussenkoppen gebruikt bij het begin van een nieuwe alinea. Als het goed is zie je op de meeste websites bij elk nieuwe inleidende alinea een kleinere tussentitel. Wij noemen dit de tussenkoppen. Deze tussenkoppen zijn gekenmerkt door een H2 of soms H3 aanhaling. Deze tussenkoppen worden ook door zoekmachines als Google uitgelezen.

Paragrafen

Tot slot komen de alinea's in paragrafen te staan. Een paragraaf begint altijd na de H1 tag of na een tussenkop. Zorg ervoor dat de paragrafen niet te lang zijn. Want het zou enorm kunnen afschrikken als je een artikel opent, en deze zou bestaan uit een grote paragraaf. Ook voor het scannen van een pagina voldoen kort maar krachtige paragrafen het beste.

Tot slot

Als je denkt dat dit artikel je alle inzichten geeft in het beter vindbaar maken van je website in diverse zoekmachines, dan heb je het helaas mis. Wel geeft dit artikel je een goed zetje in de rug om hoger in Google te komen. Graag wil ik jullie het advies geven om vooral zelf op onderzoek te blijven gaan. Ook vinden er altijd veranderingen plaatst op het gebied van zoekmachines en SEO. Blijf daarom altijd op de hoogte van de laatste trends om dit proces bij te kunnen houden. Mocht je dit nou een goed artikel vinden? Deel dit artikel dan gerust via je socialmedia kanalen. Veel succes met het optimaliseren van jouw website!

Beter vindbaar worden?

Wij kunnen je helpen bij het beter vindbaar maken van jouw website. Wil je meer informatie? Wij staan graag voor je klaar!

1 gedachte over “Beter vindbaar worden

  1. Google kan inderdaad een belangrijke rol spelen in de vindbaarheid van je website. Vooral Google Bedrijf kan helpen bij lokale SEO. Als iemand op zoek is naar een soortgelijke bedrijf als de jouwe, dan kan Google Bedrijf je aanbevelen aan hen via een simple google search. Een natuurlijk zijn meta omschrijvingen en keywords zeer belangrijk. Het zal je blog de nodige boost geven.

Reacties zijn gesloten.